Styrevillighed, dvs. hvor hurtigt køretøjet reagerer, når rattet eller styret drejes.
Retningsstabilitet, dvs. hvor støt køretøjet holder kursen under ligeudkørsel.
Sidevindsfølsomhed, dvs. hvor meget køretøjet påvirkes af sidevind.
Person- og varebilers styreegenskaber
Person- og varebilers styreegenskaber er efterhånden udviklet så godt, at der ikke er afgørende forskel på deres styrevillighed, men bilens belæsning kan ændre bilens styreevne. Specielt tungt læs bag i bilen eller på taget kan påvirke bilens styreegenskaber.
Lastbilers styreegenskaber
Store lastbiler og busser kræver særlig stor plads til svingning og andre manøvrer, og dette pladsbehov forøges ved udragende læs.
Styreegenskaber ved biler med påhængskøretøj
Biler med påhængskøretøj har tendens til slingrende kørsel, hvilket du skal være opmærksom på for eksempel ved overhaling.
Biler med påhængskøretøj har lige så stort pladsbehov til manøvrer som store lastbiler.
Traktorers styreegenskaber
Traktorer med forskelligt redskabsudstyr er temmelig ustabile og kan slingre under kørslen.
Giv god plads, specielt ved møde i skarpe sving, da traktorer med påhængskøretøj har et stort pladsbehov til at manøvrer.
Motorcyklers styreegenskaber
Store og tunge motorcykler er mere retningsstabile end små og lette motorcykler, men alle motorcykler er uanset størrelsen udpræget sidevindsfølsomme, hold en god sideafstand ved møde eller overhaling under kraftig sidevind.
Knallerters styreegenskaber
Knallerter er ikke retningsstabile og er desuden udpræget sidevindsfølsomme, så hold god afstand ved forbikørsel. Knallertkørerens hoved- og kropsbevægelser påvirker øjeblikkeligt køretøjet og giver en slingrende kørsel.
Cyklers styreegenskaber
Cykler er som knallerter ikke retningsstabile og er desuden udpræget sidevindsfølsomme, så hold god afstand ved forbikørsel. Cyklistens hoved- og kropsbevægelser påvirker øjeblikkeligt køretøjet og giver en slingrende kørsel.