Tjek om du kan bestå teoriprøven - Prøv en gratis teoriprøve
top
Print side  Tilføj til favoriter  E-mail side 

Bilens teknik 1

 

Den lille teoribog - Gratis teoriundervisning

Styretøjet



Der må ikke være ratslør i styretøjet. Dette kontrolleres ved at hjulene straks skal følge rattets bevægelse. Ved kørsel med lav hastighed skal rattet let kunne drejes fra side til side uden at møde ujævn modstand eller fremkalde mislyde. Væskestanden i en eventuel servobeholder skal være mellem min.- og max.-mærket.

 

Bremsepedalen



Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.


Kontroller at væskestanden i bremsevæskebeholderen er mellem min.- og max.-mærket, eller ved at kontrollampen for bremsevæskestand ikke er tændt.


Vakuumforstærkeren kontrolleres ved at træde 4 gange på bremsepedalen med slukket motor. Start motoren med bremsepedalen trådt ned og herefter skal bremsepedalen synke lidt.

 

Parkeringsbremsen



Parkeringsbremsen skal kunne holde bilen standset på hældende vej. Dette kontrolleres nemmest ved at prøve om bilen kan køre med trukket håndbremse.

 

Lygter og reflekser



Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse. Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.


Der skal være to lygter med positionslys, som skal kunne ses på 300 meters afstand uden at blænde.


Der skal være to lygter med asymmetrisk nærlys. Lyset må ikke blænde, så derfor skal lysgrænsen falde med mindst 1 %. Lygterne skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter.


Der skal være to lygter med fjernlys, som skal kunne oplyse vejen mindst 100 meter. Forlygternes lys skal være hvidt eller gulligt.


Der skal være to baglygter med rødt lys og skal tydeligt kunne ses i mindst 300 m's afstand uden at blænde.


Der skal være tre lygter med stoplys, som er væsentligt kraftigere end baglygterne.


Der skal være nummerpladebelysning, så nummerpladen kan læses på mindst 20 meters afstand.


Der skal være to blinklygter foran og bagpå bilen samt én på hver side af bilen, de skal blinke 60 til 120 gange i minuttet, med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys. Hvis blinklygterne blinker væsentligt hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på, at en eller flere blinklygter ikke virker.


Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.


Der skal være to røde bagudvendende reflekser som må ikke være trekantede.